A whole new world (film Aladdin)

Dinsdag hebben we Auckland vroeg in de ochtend verlaten. We werden om 04.20 opgehaald en vlogen om 07.20. Met een tussenstop in Melbourne. Het vliegen hierheen duurde bijna een uur langer, omdat er heel veel wind stond. Eenmaal bij Melbourne aangekomen, hadden we net niet genoeg tijd om een rondrit door de stad te maken, dus er zat niets anders op dan 4,5 u te wachten... 's Middags vertrok het vliegtuig richting Bangkok. 5 kwartier voordat het vliegtuig zou vertrekken en wij net op ons gemakje een broodje hadden besteld, hoorden we opeens over de intercom van het vliegveld: 'Could mister Ekhart and miss Stout please come to gate 12 immediately' . Wij helemaal in de stress, wat zou er nou kunnen zijn? We waren toch nog ruim op tijd??!! Daar aangekomen was er niemand van de vliegmaatschappij Jetstar en zaten 20 mensen relaxed te wachten tot ze (over ruim een uur) konden gaan boarden. Even later kwam er iemand en kregen we te horen waarom we zo belangrijk waren. Bleek dat we vanochtend niet met Jetstar hadden moeten vliegen, maar met Quantas.. We waren 's ochtends in Auckland dus bij de verkeerde vlucht ingechecked, wat wel op dezelfde tijd en naar dezelfde locatie vloog.. En waar wij dus gewoon in het systeem stonden. We stonden nu als een ' no show'  in het systeem door de vlucht met Quantas... Ze waren benieuwd hoe we dan in Melbourne waren aangekomen. Heel vreemd verhaal allemaal. We hadden dus bij 2 verschillende vluchten kunnen inchecken. We begrijpen er niets van.. De vlucht naar Bangkok was een lange zit en we zijn erachter gekomen dat we het op de heenreis met Singapore Airlines wel heel erg luxe hadden. Daar zat namelijk eten, drinken en films etc bij, maar bij Jetstar alleen onbeperkt water...
Eenmaal in Bangkok aangekomen kregen we een hele warme deken over ons heen.. Wat een temperatuurverschil. Het ruikt hier naar aardappelen en aarde... Met de taxi naar ons hotel en 's avonds nog even wat gegeten in de karaokebar van het hotel, want we hadden honger. Karaoke is hier helemaal hip en we hebben de mooiste Thaise liedjes voorbij horen komen (ahum..). Na lekker geslapen te hebben op onze luxe kamer en heerlijk ontbeten te hebben, besloten we deze dag Bangkok te verkennen. Het is hier nu 6u later dan in NL (en dus 6u vroeger dan N-Z), maar de jetlag valt mee. We zijn in de eerste de beste tuktuk gestapt naar het treinstation om onze tickets voor de nachttrein vanavond te halen. We moesten eerst van de chauffeur stoppen bij een of ander pakkenmakerij, want als we 10 min binnen zouden zijn kreeg hij brandstof... Of zoiets vaags begrepen we, want hij sprak niet echt goed engels... Daar binnen had Wijnand binnen 5 min al een kleur uitgekozen en was de onderhandeling over de prijs bezig, terwijl hij helemaal geen pak wilde kopen! Ze waren zeer gewiekst met hun praatjes. Met moeite zijn we weer naar buiten gegaan, nadat zijn maten al opgenomen waren, onder het mom van 'my girlfriend doesn't feel comfortabel with it and wants to leave, so I'll come back later' . Daar waren we van af, pfoe! Tickets geregeld, wat lang duurde, omdat de bevestiging per fax moest komen (duurde zeker een half uur). Ondertussen stond de tuktuk driver op ons te wachten.. hij wilde niet weg gaan. Hij heeft ons afgezet bij de Grand Palace en toen stonden we er op dat hij echt weg moest gaan. Hij gaf ons zijn nummer, zodat we hem konden bellen als we weer weg wilden (de hele straat stond volgeparkeerd met lege tuktuks). De bezienswaardigheid van Bangkok bekeken in lange broek en veel tempels en boeddha's gezien. Het was erg benauwd en bewolkt. Al snel hebben we de eerste tropische regenbui van ons avontuur meegemaakt. Na een half uur was het weer helemaal droog. Overal lagen grote plassen waar we met onze sandalen doorheen liepen. Om 8u vertrok onze nachttrein naar Nong Khai, de grensplaats tussen Thailand en Laos. Eerst nog even wat gegeten (veel te spicy voor ons..), maar de serveerster had ons gewaarschuwd. De trein was een hele belevenis. We zaten eerste klas, wat inhield dat we onze eigen slaapcoupe hadden. Met een druk op de knop werden onze bedden opgemaakt door het personeel. We werden vorstelijk behandeld en konden het ontbijt voor de volgende ochtend alvast bestellen. De bedden lagen erg goed (beter dan menig bed in de hostels van N-Z). Het ging allemaal wel flink heen en weer, dus Janne heeft een aantal reistabletjes ingenomen.. We waren om 6u al wakker en na het ontbijt kwamen we om 9u aan in Nong Khai. Hier zijn we overgestapt op een andere trein, na een lang durende paspoortcontrole. In Thanaleng stond een tuktuk voor ons klaar die ons naar een guest house in Vientiane bracht. Dit is een soort van hotel; we hebben onze eigen kamer, met eigen badkamer en ontbijt het is alleen iets goedkoper. Gelopen door het centrum en veel tempels gezien. Vandaag (vrijdag) hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar de ochtendmarkt gefietst. Overal staan hier kraampjes met eten en kleren. Het is een wirwar van auto's, tuktuks en brommers. Maar erg leuk om doorheen te fietsen! We zijn ook naar het symbool van Laos geweest, That Luang. Een gouden tempel met een aantal verdiepingen. Het was vandaag ook weer erg warm! We zitten nu in een restaurant waar we gratis kunnen internetten en krijgen zo een massage van een uur voor ong 3,50 euro :) Heerlijk!! Het is erg leuk om in een hele andere ' wereld'  te zijn. De cultuur is zo anders dan bij ons. N-Z lijkt ineens heel ver weg en heel lang geleden. We hebben een nieuwe boost energie gekregen en zijn heerlijk aan het genieten van een nieuwe vakantie! Morgen gaan we met de bus naar Luang Prabang, waar we hopelijk een excursie met olifanten kunnen doen! We houden julllie natuurlijk op de hoogte, maar geen idee wanneer we internet tegenkomen.

Truus 11-03-2011 11:08

Jullie maken wel heel mooie reisverslagen hoor. Gezellig om te lezen. Leuk dat jullie zoveel zien en meemaken. Het lijkt me allemaal geweldig mooi en inderdaad zo anders.
Genietze!
Groet Truus en Henk

Leon 11-03-2011 11:24

Hey, mooie verhalen! Ik krijg er zelf nu ook super veel zin in om te gaan. Ik blijf jullie volgen. Ben benieuwd of jullie gaan 'tuben' in Luang Prabang.

Gijs en Natalie 11-03-2011 18:48

Hey Janne en Wijnand, wat klinkt dat allemaal superleuk!! Geniet ervan! We zijn benieuwd hoe het met de olifanten is geweest!

Wij ook weg willen, haha. Hier gaat alles goed, geen bijzonderheden in Zeeland (lijkt toch wel een beetje op Nieuw-Zeeland, hhmmm....waarschijnlijk alleen qua naam, hihi).

Veel liefs,

Gijs en Nat

ruth 13-03-2011 15:14

Ha jongens
leuk om te lezen hoe je in Bankok aan kwam en hebt ervaren.
Ik ben er twee jaar geleden geweest en het is leuk om er over te lezen.
Geniet verder,ben benieuwd naar jullie oliefantenavontuur .
groetjes ruth van AutoMaasstad

Margreet 14-03-2011 14:01

Ha Janne en Wijnand, bedankt voor de lekker-lezende verslagen en heerlijk dat jullie zo genieten!
Margreet

Laura 15-03-2011 20:17

Ha die Janne en Wijnandos,

Ik zie jullie met de dag bruiner worden en steeds meer in de cultuur op gaan. De foto's zijn elke keer weer prachtig en aan de foto's is ook te zien dat jullie al een aardig avontuur achter de rug hebben. Het mooie voor jullie is, dat het avontuur nog niet eens voorbij is!

Geniet er beide nog van en ga vooral zo door!

PEACE,
Laura

Martijn, Aletta & Milos 16-03-2011 10:45

Wauw wat moet dat een prachtige reis zijn die jullie nu maken! Ik moet eerlijk zijn, heb nog niet alle verslagen op m'n gemak kunnen lezen, maar de foto's zeggen al een heleboel!! Ga snel de rest eens lezen!