Hoi vanuit Hanoi

Onze laatste dag in Laos hebben we doorgebracht met het bezoeken van een tempel en wat eten. We vlogen 's middags naar Hanoi en kwamen daar in het donker aan. Op het vliegveld hebben we een hotel geregeld en zijn met een overvolle shuttlebus naar onze slaapplaats gebracht. Wat een chaotische stad is dit! Overal auto's en scooters die maar blijven toeteren. Er rijden 1,5 miljoen scooters alleen al in Hanoi! Ons hotel bevindt zich in het oude centrum van Hanoi en er zijn tal van kleine straatjes en overal zitten en staan mensen op de stoep en verkopen echt van alles; vooral noedelsoep is hier een trend. We kwamen rond 8u 's avonds aan in het hotel en toen we de kamer op kwamen zagen we tot onze grote verbijstering dat er geen ramen in zitten! Janne is naar beneden gegaan en vroeg om een andere kamer, maar kreeg als simpel antwoord dat de standaard kamer waar wij voor betaald hebben, geen ramen heeft. Nergens niet.. Hmmm beetje apart. Maar goed, we zijn toch maar in die kamer gebleven. Woensdag was onze eerste echte dag in Hanoi en het regende... We hebben naar een aantal excursies gekeken en naar de weersverwachtingen. Deze bleken heel slecht te zijn... 10 graden en continue regen... Hierdoor hebben we de excursie naar Sapa maar een dag later gedaan. We hebben dus 3 dagen de tijd gehad om de stad te verkennen. We zijn naar het Ho Chi Minh museum geweest, een literatuurtempel (de eerste universiteit van Vietnam), een historisch museum en tal van restaurantjes waar we lekkere cocktails hebben gedronken. Ook hebben we de Ngoc Son tempel bekeken die zich bij het grote meer bevindt. We hebben ons prima vermaakt met onze poncho's aan. Het was alleen heel erg koud!! We zijn naar een voorstelling van het waterpoppentheater geweest, onder het genot van Vietnamese muziek. Het was grappig om te zien. Ze doen echt hun best om er iets moois van te maken. Beetje jammer dat alles in het Vietnamees is. We zijn taalkundig vrij goed, maar dit gaat ons petje net te boven. Vrijdag was het eindelijk droog, maar nog steeds fris.

De weersverwachtingen voor Sapa waren erg goed en we zijn vrijdagavond met de nachttrein vertrokken. We lagen in een 4-persoons coupé, met 2 meiden uit Texas. De bedden waren hard, het was super koud en al gauw ontdekte onze reisgenote een kakkerlak onder haar kussen..... We hebben heerlijk geslapen..... Plots waren we er en moesten we heel snel al onze spullen bij elkaar pakken. Met warrig haar, bril en een volle blaas zaten we in de minibus naar het hotel. Janne werd tijdens deze 1 uur durende rit erg misselijk, maar gelukkig kon de bus even stoppen. We konden onze tassen in het hotel achterlaten en na een douche gingen we op pad. Onze groep bevat 11 mensen en de eerste dag hebben we 16 km gelopen door de bergen. Wat een prachtig uitzicht! Overal rijstterrassen en rijstvelden. Het enige aparte was dat de locale vrouwtjes ons bleven volgen. De gids had ons van te voren gewaarschuwd dat we echt geen woord met ze moesten wisselen, omdat we dan iets zouden moeten kopen van ze. Dat is best lastig als ze heel vriendelijk blijven vragen ' Hello, where are you from? How are you? What's your name?'. Maar goed, negeren! De eerste nacht hebben we in een homestay geslapen. We dachten dat dit inhield dat we gespreid bij allerlei families zouden slapen, maar we sliepen met de hele groep op een grote zolder. We waren weer even terug op kamp. 's Avonds hebben we gezellig (drink)spelletjes gedaan en zijn we erachter gekomen dat we echt een hele leuke groep hebben. De volgende dag was een pittige wandeling, met veel klimmen en dalen over modderige weggetjes. Spannend en uitdagend! Onderweg veel waterbuffels, zwijnen, honden, katten, kippen en eenden gezien. We hebben meerdere dorpjes bezocht en verschillende culturen gezien. Die nacht sliepen we in een heerlijk bed in een luxe hotel. Er zat een duits stel bij ons in de groep en daar hebben we mee gegeten. De volgende dag hebben we weer een stuk gelopen en 's middags hadden we vrij om Sapa te bezichtigen. Met het duitse stel zijn we op jacht gegaan naar jassen. Ze hebben hier vele winkels met North Face spullen. Wijnand heeft uiteindelijk een mooie winterjas gescoord (het was die dag prachtig zonnig weer). We zagen een beetje op tegen de treinreis terug naar Hanoi. We zaten samen met het duitse stel en onze bedden waren beter dan de heenreis! Om half 5 's ochtends waren we terug... We hadden voor die dag (dinsdag) een excursie geboekt naar de Halong Bay die om 8u zou vertrekken. Dus een uurtje geslapen, snel gedouched en een ontbijtje genuttigd. En toen gingen we weer verder. 3,5 u later kwamen we aan bij de haven met heerlijk zonnig weer. We zouden 2 dagen gaan varen en 1 nacht op de boot slapen. Maar... de boten hadden nog geen toestemming om te mogen varen, vanwege de wind. 2 wk geleden is hier een boot gezonken, waarbij 12 mensen zijn verdronken en ze doen nu uiterst voorzichtig. Er zat niets anders op dan te wachten tot we weg mochten. Er stonden echt heel veel mensen te wachten om te vertrekken en de boten lagen aan elkaar vastgebonden om stabiel te blijven. Wij merkten niets van de wind... Na 3 u wachten, besloot de gids om de trip te cancellen en terug te gaan naar Hanoi. Er was wat heisa in de groep en lang niet iedereen ging mee terug. Maar wij wel... We hebben dus 7u in een bus gezeten... De kans dat er de volgende dag wel toestemming zou komen om te varen is klein, omdat het weer slechter zou worden. Met het duitse stel afgesproken en onze laatste maal in Hanoi genuttigd. Vandaag (woensdag) zijn we vroeg opgestaan en naar het mausoleum geweest. Hier liepen we stapvoets in een grote rij langs een opgebaarde Ho Chi Minh. We gaan straks met de trein naar Ninh Binh, een plaatsje ten zuiden van Hanoi. Waarschijnlijk blijven we daar 2 dg en dan gaan we verder naar het zuiden, naar de warmte!!