Ik heb mijn wagen volgeladen vol met...

... tassen, pannensets, gekleurde hoepels, scooters, kippen, maar vooral... mensen! Maar nu eerst de laatste dag in Vientiane:
'Massage? Yes, come, come'. Zo liepen we mee met 2 meiden (van een jaar of 16) en werden we naar 2 aparte hokjes geleid, waar een schuimrubberen matras op de grond lag. Ze keek naar ons en zei ' Take off'. Daar lagen we dan, met onze blote, witte, Westerse billen. Wat zullen ze wel niet van ons denken?! Die meiden zien dit natuurlijk heel vaak, maar volgens mij vonden ze het wel grappig. Tijdens de harde massage kwamen we erachter dat we spieren hebben, waarvan we het bestaan niet eens afwisten! Wat een kracht hebben die meiden. Ze communiceerden er druk op los met elkaar (door de lage, dunne bamboemuurtjes heen). Zaterdag gingen we met de bus naar Luang Prabang. We werden om 8u opgehaald bij onze guest house. Terwijl we zaten te wachten, grapte Wijnand dat we misschien wel met een tuktuk zouden gaan (een 8u durende reis..). En ja hoor, daar kwam.... een tuktuk. Wij er maar in met onze tassen. Hoewel de airco goed aanwezig was, zaten de bankjes toch wat onprettig. Gelukkig werden we afgezet bij een groot busstation en konden we in een dubbeldekker. Om ons heen was veel te zien. Zoals de titel van het reisverslag al doet vermoeden, zagen we bussen vol! Onze bus stroomde vol met locals en we hoorden af en toe iemand heel hard rochelen... We hadden een goed plekje helemaal voorin en onze stoelen waren lekker doorgezakt. Onderweg kregen we water en een lokaal cakeje (jaja Jetstar, neem daar maar eens een voorbeeld aan!). We stopten veel en kregen zelfs een warme maaltijd bij een lokaal restaurant; noodlesoup. We dachten dat de busreis 8u zou duren, maar we waren er pas na 11u.... 370 km door de bergen gereden en langs allerlei bergdorpjes. We keken onze ogen uit, maar de bewoners ook bij het zien van 2 witte mensen in een bus. We bleken in de voorstad te zitten en hadden geen zin meer om nog verder te reizen. Daar een guest house binnengestapt voor een kamer. Het bleek heel primitief te zijn. Ook het vinden van eten was een zware klus. Uiteindelijk een soort nasi gekregen met kip.. maar de kip bleek alleen maar bot te zijn. Hierdoor zaten we dus nasi met botsplinters te eten. We zaten al gauw vol..... Eenmaal op de kamer zagen we de salamanders over de muren lopen. Het bed was hard, het was warm... We hebben een korte nacht gehad en zijn snel verder gegaan. In Luang Prabang hebben we een prachtig guest house, met hele vriendelijke mensen. Ze runnen ook een eettentje, waar we dus elke ochtend heerlijk hebben kunnen ontbijten met croissantjes. Luang Prabang is heel anders dan Vientiane. Er zijn veel franse sporen in de stad te vinden (franse bakkerijtjes, koloniale villa's). We hebben zondag op ons gemak rondgelopen door de hitte. Over een bamboebrug geweest en een bergdorpje bezocht. Ook hebben we onze eerste ontmoeting met de Mekong Delta gehad. Een excursie voor maandag geboekt. Helaas geen olifanten, want door het droge seizoen valt die excursie eigenlijk best tegen. Je betaalt best veel geld, maar je kan heel weinig doen. We gaan in Vietnam opnieuw kijken wat er mogelijk is. Maandag zijn we met een bootje over de Mekong Delta gevaren naar de Pak Ou Caves. Tijdens de oorlog verstopte de koning hier vele boeddhabeelden, om ze op die manier te beschermen tegen plunderaars en vernielingen. 's Middags zijn we naar de To Tat Kuang Si waterval geweest. Hier bleek ook een berenopvang te zijn; ze redden beren uit de illegale handel en verzorgen ze zo goed als mogelijk. Veel mensen waren aan het zwemmen bij de waterval. Het zag er allemaal prachtig uit. Heel anders dan de watervallen in Nieuw-Zeeland. Heel blauw water in een regenwoud. Het was maandag behoorlijk bewolkt, maar toch erg warm. 's Avonds hebben we een lekkere cocktail gedronken en een bord franse pasta gegeten. We zijn over de avondmarkt gelopen en hebben veel mooie stoffen gezien. Dinsdag (vandaag) is onze laatste dag hier. We vliegen straks naar Hanoi, want de busreis is 27u... Dat vonden we toch iets te lang! Vandaag regent het... We wilden eigenlijk nog het koninklijk paleis bezoeken, maar we moeten even kijken of we dat nog halen. Waarschijnlijk gaan we zo lekker een baguette nuttigen en met de tuktuk naar het vliegveld.