Happy New Year Cambodja

Zondag zijn we na een 8 uur durende busrit aangekomen in Phnom Penh, Cambodja. Het was nog best een gedoe bij de grenscontrole: in en uit de bus, paspoort dit, paspoort dat. Een laser meette onze lichaamstemperatuur en Janne kreeg een geel briefje met 'Health Risk'. Mocht ik me niet lekker voelen, dan moet ik dit bij de dokter laten zien, want dan zou ik mogelijk blootgesteld kunnen zijn geweest aan het een of ander.. Maar goed, met buiten temperaturen van 34 graden is het niet zo gek dat mijn lichaamstemperatuur iets hoger is dan normaal. En buiten af en toe diarree en hoofdpijn (waar ik overigens al 2 mnd last van heb), mankeer ik niets! Onze eerste indruk van de stad is dat het onvriendelijk en onveilig is. Cambodja is een erg arm land: 1/3 van de bevolking heeft geen bron van inkomsten en moet gedwongen bedelen. Het gemiddelde jaarinkomen is 280 usd. Dit pinnen wij in een week... Maandag zijn we met een prive tuktukchauffeur naar alle bezienswaardigheden in de stad gereden. We zijn begonnen bij de Killing Fields. Het was erg indrukwekkend om langs de massagraven te lopen, duizenden schedels te zien van de mensen die daar opgegraven zijn en een film over de oorlog te zien, die nog geen 21 jaar geleden is afgelopen.. Miljoenen mensen zijn vermoord. Redenen voor executie waren bijv: het dragen van een bril, het spreken van een vreemde taal of het hebben van een (buitenlands) boek.  Vervolgens zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis geweest, waar de mensen gevangen zaten die later werden vermoord bij de Killing Fields. Na al deze ellende hebben we de mooie dingen van de stad bekeken, zoals tempels, royal palace en het onafhankelijkheidsmonument. 's Avonds hebben we een patatje en een cola gegeven aan een vrouw die op straat zat met haar blote kindje. Goede karma. Dinsdagochtend zijn we met de bus naar Siem Reap gegaan. Na 8 uur kwamen we aan bij ons hotel met zwembad, heerlijk! Woensdag zijn we wederom met een prive chauffeur naar de tempels van Angkor geweest. We hebben Angkor Wat, Angkor Thom en de Elephant Terraces bekeken. Gelukkig was het deze dag bewolkt, want de temperatuur was al behoorlijk hoog. Het was echt prachtig om te zien en staat natuurlijk niet voor niets op de Wereldcultuur erfgoedlijst van Unesco. Maar na een tijdje ben je verzadigd en moe en heb je genoeg tempels en tempelcomplexen met grote parken gezien. Er waren grote bomen met enorme wortels die verschillende tempels hebben doen instorten. Dit was echt gaaf om te zien! Bij het hotel hebben we lekker uitgerust bij het zwembad en 's avonds zijn we het 'centrum'  ingegaan. Dit stadje heeft ons beeld van Cambodja grandioos doen veranderen. Het is hier heel gezellig! Er hangt een gemoedelijke sfeer en er zijn veel meer toeristen. In de Pub Straat hebben we lekker gegeten en een cocktail gedronken uit een pitcher. Er zijn veel bedelaars die landmijnslachtoffers zijn, door alle mijnen die in de oorlog gelegd zijn. We hebben al het kleingeld elke keer verdeeld over de bedelaars, ze waren er erg blij mee. Van 14 t/m 16 april is het hier Khmer Nieuw Jaar en alles staat op zijn kop. Ze hebben 3 dagen feest en hele families reizen het land af om elkaar te ontmoeten. Voor ons een beetje jammer, want alle bussen naar onze Thaise bestemming zaten of vol, of reden niet... Na het eten heeft Wijnand met zijn blote voeten in een bad vol knabbelvisjes gezeten (Dr Fish Massage). Ze eten de dode huid van de voeten, maar bij Wijnand kregen ze er geen genoeg van! Donderdag (vandaag) hebben we een extra dag in Siem Reap. Tijd om het zwembad verder te verkennen en over de marktjes te slenteren. Het was prachtig weer en we hebben genoten van deze dag rust. Vanavond hebben we met een cocktail genoten van het vuurwerk (om 9 uur). Vannacht worden we om 01.40 opgehaald en gaan we met de nachtbus naar Bangkok. Er staat 7uur voor, maar dat wordt vast langer. We zijn benieuwd naar de reis, want we moeten vast uit de bus bij de grens... Eenmaal daar gaan we kijken hoe we onze laatste dagen gaan besteden.. De tijd gaat snel, 23 april komen we al weer aan in Amsterdam. De foto's zijn te bewonderen in de albums Phom Penh en Siem Reap (het zijn er veel!).