Apenstreken in de zon

Het is een warme zwoele zomeravond in Saigon. Met een ventilar op onze gezichten koelen we lekker af en plakken de kleren niet meer. Het is nog steeds ongeveer 30 graden buiten en het is druk! Maar daar meer over in het volgende verslag.
We willen jullie hartelijk bedanken voor de leuke reacties! Het is zo fijn om die te kunnen lezen (dit doen we dan ook regelmatig als we Wifi hebben). In Hoi An zijn we helemaal tot rust gekomen. Wat een leuke stad is dit! Er hangt een hele fijne en gezellige sfeer. Geen verkopers die je de hele tijd wat willen vragen. Heerlijk door de gezellige straatjes langs de lampionnetjes. Er zijn hier heel veel tailor shops die kleren op maat voor je kunnen maken, van voornamelijk zijden. We werden echt overspoeld door het aanbod. Uiteindelijk heeft Janne, heel logisch, een wollen winterjas laten maken. We hebben lekker weer gehad in Hoi An. Het was droog en de temperatuur werd lekker. Het was wel bewolkt, maar we waren helemaal blij met het droge weer! De eerste dag zijn we met de lokale bus naar de Marmerbergen geweest. De naam zegt het al; er waren veel beelden van marmer. We zijn in een aantal grotten geweest, waar een spannende maar leuke klimpartij heel steil omhoog plaatsvond. We gingen door een soort schoorsteen naar boven en zagen de Zuid-Chinese zee. Heel mooi! Bij de bergen waren veel pagodes en een grappige Boeddha: allemaal kleuren en kleine mannetjes die met hem aan het spelen zijn. Opvallend hier is dat veel Boeddhabeelden een hakenkruis op hun borst hebben. We schrokken hiervan, maar het blijkt een Boeddhistisch teken te zijn dat 'lang leven'  betekent. Op de terugweg moesten we zowat in de bus springen, want die rijdt gewoon door. Na 4 dagen Hoi An zijn we met de lokale bus naar Da Nang gereden. We wilden hier 1,5 dag blijven om vervolgens naar Nha Trang te vliegen. Maar de stad bleek bij aankomst zo saai en somber te zijn, dat we de vliegtickets hebben omgeboekt voor een dag eerder. Wat wel een groot pluspunt was, was dat we voor het eerst sinds hele lange tijd weer blauwe lucht hebben gezien! We waren als een kind zo blij. Jullie zonnedans heeft ons zeker goed gedaan. Bedankt! Zaterdag werden we om 4uur 's ochtends opgehaald en om 6uur vlogen we. Een uurtje later waren we er al, wat een luxe. Met onze tassen een slaapplaats gezocht. We waren een makkelijk doelwit voor alle verkopers en hoteleigenaren... Deze dag hebben we fietsen gehuurd om de bezienswaardigheden te gaan aanschouwen. We zijn naar Thap Ba pagode geweest en naar de Long Son tempel met een hele grote witte Boeddha. Het begon helaas te regenen, maar de temperatuur was heerlijk. Zondag scheen de zon volop en was het rond de 32 graden. We zijn die dag met een grote kabelbaan naar een themapark, Vinpearl, geweest. Dit is een eiland vlak bij de kust en bevat een paar attracties en een groot waterpark. We hebben ons hier heel de dag goed vermaakt: luie rivier, gaaf golvenbad, diverse glijbanen en een lekker bedje aan het strand in de zon! Na een noedelmaaltijd bij zonsondergang hebben we een culturele show met waterfonteinen, kleuren en muziek bewonderd. Erg indrukwekkend wat ze allemaal met water kunnen doen. Maandag hebben we onszelf lekker verwend (want dat doen we nooit...) en zijn we naar een spa geweest. Heerlijk in een modderbad gelegen en in een mineraalbad nagedobberd. Tot slot in een groot warm (wederom mineraal water) zwembad gezwommen. Onze huidjes zijn nu lekker zacht. Dinsdag hebben we 3 eilandjes bij de kust aangedaan, waar we hele gave dingen hebben gezien en gedaan! Zo hebben we struisvogels en herten gevoerd; je kan gewoon langs de herten lopen, ze waren heel tam. We zijn door een olifant op zijn slurf getild en konden daar even zitten! Zo bijzonder. En Janne heeft op een struisvogel gereden! Wijnand was helaas iets te zwaar, vond de struisvogel. Dat was een hele bijzondere ervaring, want zo'n beest op 2 poten beweegt zich best raar voort. Er waren ook dierenshows, maar daar waren we niet zo van gecharmeerd. Janne is zelfs huilend weggelopen toen ze de magere beertjes in hun vrolijke kleren zag lopen op 2 poten...  Maar goed, het laatste eiland heette 'Monkey Island'  en het doet zijn naam eer aan! Een klein eiland met meer dan 2000 apen! We konden zakjes voer kopen en toen we bij de balie stonden sprong er opeens een aap uit de boom op de balie en griste zo een zakje weg!! Het gebeurde echt heel snel. Over brutale apen gesproken.. Wijnand had een zakje in zijn broekzak en dat wisten ze natuurlijk heel snel. Ze trokken aan zijn broek en kwamen smekend tegen zijn been aan staan (zie foto). Het was echt heel leuk om de apen van zo dichtbij te zien. Woensdagochtend zouden we om 6uur worden opgehaald door de taxi. Maar we moesten zo lang wachten, dat we nog maar net het vliegtuig naar Saigon hebben gehaald! Binnen 40 min waren we er, wederom een luxe. Een warme deken viel over ons heen en we liepen al snel te zweten op zoek naar een slaapplaats. We hebben uiteindelijk de beste uitgekozen (zie foto). We hebben vandaag 2 excursies geboekt voor de komende 2 dagen en willen proberen zondag naar Cambodja te gaan, want Saigon is ons veel te druk! 3,5 miljoen scooters in een stad met 6,5 miljoen mensen. Maar hier over meer bij het volgende verslag! De foto's zijn te bewonderen in de albums Hoi An en Nha Trang. We realiseerden ons trouwens dat de tijd nu echt hard gaat.... Maar daar denken we liever niet over na.